Syndrom karpálního tunelu

Srpen 18th, 2014 | Posted by Eva Prokůpková in O rukách

V dnešním díle seriálu si budeme povídat o syndromu karpálního tunelu. Toto onemocnění nejčastěji postihuje lidi pracující s počítačem.

Co je syndrom karpálního tunelu?

Jedná se o útlak nervu medianu (střední nerv) při jeho průchodu tzv. karpálním tunelem. Karpální tunel je prostor mezi zápěstními kostmi a silným vazem. Tímto tunelem prochází šlachy ohýbačů prstů, cévy a nerv medianus. Ten zajišťuje citlivost všech prstů na ruce kromě malíku a poloviny prsteníčku a také zajišťuje hybnost některých ohýbačů prstů a svalů palce.

Pokud se v karpálním tunelu zúží prostor, například kvůli přetížení šlach ohýbačů prstů, otoku nebo kvůli hormonálním změnám, je nerv dlouhodobě stlačován proti kostem.

Podobný stav (pro jiný nerv) zažíváme, pokud se uhodíme do brňavky. Syndrom karpálního tunelu je ale trvalejšího rázu.

Příčiny vzniku

Mezi nejčastější příčiny vzniku karpálního tunelu patří opakované zatěžování ruky v nevhodné poloze, např. nevhodná práce s myší. Někdy může být příčina i složitější, obtíže tohoto typu mohou být způsobeny také přetěžovanými šíjovými svaly, špatným postavením krční páteře apod.

Jak syndrom karpálního tunelu poznat?dlan sipka logo nase 226x300 karpal sipka logo 201x300

Mezi první příznaky patří pocit tuposti prstů po ránu, následuje brnění nebo mravenčení v noci, v pozdějších stádiích i ve dne. Postupně může ruka ztrácet obratnost a případně dochází k úbytku svalů mezi palcem a ostatnímu prsty (místo valu vzniká důlek). Na obrázku se zelenou šipkou můžete vidět běžný stav, obrázek s červenou šipkou ukazuje důlek vzniklý při syndromu karpálního tunelu.

Při pokrčení ruky v zápěstí (ohnutí směrem za dlaní) dochází k brnění prstů.

Z lékařských vyšetření obvykle používáme elektromyografii, EMG. Toto vyšetření změří rychlost vedení impulzů nervem a stanoví případné místo útlaku.

Léčba

Základem konzervativní léčby je nošení dobře padnoucí ortézy na noc, protahovací cvičení a pokud to lze, tak úprava pracovního prostředí. Fyzioterapeut pacientům se syndromem karpálního tunelu také může doporučit specifická cvičení na oblast krční a hrudní páteře, využít může také tzv. měkkých technik a metod fyzikální terapie.

Operační léčba spočívá v přetětí vazů v zápěstí a snížení tlaku na nerv. Po operaci je vhodné absolvovat rehabilitaci, kde se pod dohledem fyzioterapeuta naučíte vhodné cviky a také péči o jizvu.

Informace uvedené v tomto článk u nejsou a nemohou sloužit jako náhrada konzultace s fyzioterapeutem nebo lékařem. Prosíme, nepoužívejte tento článek ke stanovení Vašeho zdravotního stavu a jako návod pro léčbu Vašich obtíží. Ve všech případech týkajících se Vašeho zdraví se poraďte se svým fyzioterapeutem nebo lékařem. Naše zařízení nabízí konzultace v trvání 10 – 20 minut ZDARMA, neváhejte a objednejte se.

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Prostor pro vaši zprávu

Odpovězte prosím na kontrolní otázku
Jaká je slovní odpověď na příklad 3+5=

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.